Alles kan! - Reisverslag uit Cheggo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu Alles kan! - Reisverslag uit Cheggo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu

Alles kan!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

12 September 2015 | Ghana, Cheggo

De eerste week in Ghana zit er op, wow wat is er veel te zien en te doen. Zaterdag na een vlucht van zn 13 uur met tussenstop in Lissabon kwam ik aan in Accra. Daar stond Abdoel van SYTO te wachten om me naar het Pink Hostel te brengen. Ik was een dagje te vroeg voor de introductie, maar gelukkig waren Elien en Marielle daar als ware gidsen! Zakjes water gekocht en de trotro (soort busje) in voor een rondleiding door het centrum. Super bedankt meiden het was erg gezellig. 's Avonds had ik hun nog niet uitgezwaaid naar het vliegveld of de andere vrijwilligers arriveerden, een gezellige boel :D Maandag begon de introductie, Mercy (de coordinator) vertelde een hoop en we leerde onze eerste Ghanese woorden. 's Middags hop weer in het busje op naar het strand. Wat mooi! En wat een verschil met de drukke stad. Na het eten kregen we drum- en dansles, ook echt leuk. 's Avonds gingen we nog naar een bar om het Ghanese bier te proeven, smaakt goed :) De taxi terug naar het hostel was de leukste tot nu toe! De 2e dag begon op zn Ghanees, een beetje te laat. Visum verlenging geregeld en op naar een bedrijfje waar ze tassen maken van de plastic drink zakjes, een goed initiatief. Daarna met de gids door Accra gelopen, eerst naar de markt. Wauw ik wist niet wat ik zag, zo veel mensen, spullen en eten! Daarna bezochten we het Kwame Nkrumah Memorial Park, echt wel indrukwekkend deze geschiedenis. 's Avonds de karaoke gezien hier, heel leuk! ' s Ochtends (9-9) gingen we met de bus van Accra naar Kumasi. Heel erg mooi om de natuur te zien, het is veel groener als in Accra. Erik de coordinator kwam ons ophalen, na het eten terug naar de SYTO office waar al gastouders stonden te wachten. Ik werd door Erik naar een gastgezin gebracht waar al een Duits meisje was, erg gezellig. Het huisje was wel even wennen, je kijkt hier soms je ogen uit. 's Ochtends om 4.30 kwam Erik mij weer ophalen om naar het busstation te brengen. We waren er rond 5 uur, maar we waren te laat! Wie in NL zegt dat je om 5 uur 's ochtends te laat bent voor de bus verklaart je werkelijk voor gek. Anderhalf uur later stapte ik de volgende bus in, toen werd het me wel allemaal even te veel. De verschillen zijn hier soms zo groot! Het verschil tussen arm en rijk, de bus zo propvol (inclusief autobumper en koelkasten), terwijl de bus in NL al lang op de schroothoop had gelegen. Echt niets is te gek hier! Na 7 uur in de hitte gepropt, kwam ik al met al goed aan. De coordinator Larmi bracht me naar het gastgezin. Het is hier heel fijn :) Een zorgzame moeder met 3 kinderen, een meisje van 8 (Hajara), een meisje van 3 (Hikima) en een baby van 3 maanden (Aziz). Daarnaast zijn er ook nog 2 andere NL meiden, gezellig :) Vrijdagochtend rond 3 uur begon hier de moskee, daarna om 4 uur de buren met potten en pannen. Toch een prima nacht gehad! De volgende ochtend met de oudste eerst elektriciteit gaan kopen, heel grappig! Daarna samen kwartet gespeeld, heel leuk om te zien hoe leuk de kinderen het vinden om iets samen te doen. 's Middags in de hitte naar de markt stof kopen voor rokken en de stad gezien, erg leuk! De stof ligt nu bij de kleermaker, ik ben heel benieuwd :) Conclusie het bevalt me hier prima, het is echt een groot verschil met thuis, maar wel heel leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hoi! Vanaf 5 september ben ik in Ghana om vrijwilligerswerk te doen bij 2 projecten, een weeshuis en in een ziekenhuis. Ik ga proberen hier af en toe een paar foto's en verhalen te plaatsen :) Groetjes Nienke

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 4523

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 01 December 2015

Ghana!

Landen bezocht: