Goede tijden, slechte tijden, ghanese tijden - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu Goede tijden, slechte tijden, ghanese tijden - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu

Goede tijden, slechte tijden, ghanese tijden

Blijf op de hoogte en volg Nienke

01 Januari 1970 | Ghana, Kyanshiogo

De derde week is weer voorbij gevlogen! Maandag, dinsdag en woensdag in het ziekenhuis geholpen, erg leuk om te doen! De zusters en dokters zijn super gezellig en laten me van alles proberen! Wel zijn de verschillen met Nederland groot, noodgevallen die eerst een folder moeten aanvragen, hele hele zieke kinderen en vooral de voorzieningen in het ziekenhuis. Maar ondanks alles is het goed om te zien dat bijvoorbeeld een emergency patient de volgende dag weer recht op kan zitten in zijn bed. Het gaat gewoon op zn Ghanees! Donderdag was het Barkadasallar, een groot feest voor de Moslims. Voor ons was het vooral een super leuke ervaring, met een hoofddoek op naar de 'outdoor' moskee. Wow wat veel mensen, heel bijzonder om tussen al deze biddende mensen te zitten. Daarna was het vooral veel eten. 's Avonds ben ik samen met de oma en een Engelse vrijwilligster nog naar een andere moskee gegaan, weer erg bijzonder! Vrijdag had ik een dag vrij gekregen om met 2 anderen naar de watervallen van Kintampo te gaan. Leuk om te zien en ook heel fijn om even uit de drukke stad/huis te zijn. Op weg terug naar Tamale hadden we naar ons eigen inzicht een mooie en vooral lekker zittende trotro (busje). Alleen 30km voor Tamale begon deze mooie trotro rare geluiden te maken. Nu is dat niet heel raar hier, het is eigenlikk verbazingwekkend dat ik in deze 3 weken nog nooit pech heb gehad.. Maar nu stopte de chauffeur langs de weg, de motorkap ging omhoog, de medechauffeur vond een stuk hout langs de weg, deed het ergens in de motorkap en hop we gingen weer vol gas verder. Creativiteit kent hier geen grenzen! Zaterdag eerst lekker lang in mn bed gelegen, de moskee begint hier rond 3 uur in de nacht, om 5 uur weer, en zo gedurende de hele dag door, slapen zat er dus niet echt meer in, maar fijn om even rustig aan te doen. Daarna ben ik opzoek gegaan naar het centrum voor nationale cultuur van Tamale, het bleek een oud vervallen betonnen gebouw haha. Wat wel heel leuk was, waren de kleine winkeltjes er omheen. Alvast wat cadeaus gekocht en uitleg gekregen over de verdeling van de familie in de traditionele hutjes. Het Jubilee stadion er naast was is dezelfde staat als het centrum, dus gelijk maar door naar de markt. Samen met een meisje, die een soort van achtervolging had ingezet, boodschappen gedaan, wc papier, meel voor pannenkoeken etc. Zondag eerst de was gedaan, en daarna begonnen met de voorbereidingen voor de pannenkoeken party. De twee NLse meiden gaan maandag terug naar Accra, dus voor de hele familie pannenkoeken gebakken :) Familie is hier een ruim begrip: de kinderen van onze moeder waren er, de kinderen van haar huidige man, de weeskinderen waar onze moeder voor zorgt, daarnaast nog de zus van de moeder en de twee andere vrijwilligers die hier zijn, een gezellige boel! Ook heb ik besloten waar ik het geld aan ga besteden dat jullie in het spaarvarken/enveloppen hebben gedaan. Er is hier echt van alles nodig, maar het beste lijkt me om het onderwijs van de kinderen te sponsoren. Ik hoop dat het gastgezin op lange termijn zo meer kansen heeft! Woensdag ga ik met de moeder naar de bank, hopelijk kunnen we het zo regelen dat ik ook inzicht heb in de rekening. Op de valreep van deze week dan voor het eerst slechte ghanese tijden ervaren, rennend naar de wc :) Gelukkig viel het uiteindelijk heel erg mee en voel ik me nu weer top! Dan is het nu alweer maandag, de tijd gaat snel! Tot volgende week weer :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hoi! Vanaf 5 september ben ik in Ghana om vrijwilligerswerk te doen bij 2 projecten, een weeshuis en in een ziekenhuis. Ik ga proberen hier af en toe een paar foto's en verhalen te plaatsen :) Groetjes Nienke

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 4525

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 01 December 2015

Ghana!

Landen bezocht: