Simpel - Reisverslag uit Bekwai, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu Simpel - Reisverslag uit Bekwai, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu

Simpel

Blijf op de hoogte en volg Nienke

01 Januari 1970 | Ghana, Bekwai

Week 5&6 zijn alweer voorbij, de tijd gaat snel! De maandag van week 5 begon ik in het weeshuis. De beste omschrijving voor het weeshuis is een Ghanese geoliede machine, het weeshuis ziet er mooi uit, er is voldoende eten, kinderen gaan naar school etc. Je kunt zien dat het een prive weeshuis is. Toch blijft de reden waarom babies/kinderen hier wonen triest, moedersterfte is een groot probleem. In het weeshuis zijn kinderen van 2 dagen tot 18 jaar. Ik heb deze week vooral geholpen bij de kleinste kinderen, van wassen, eten, luiers verschonen en veel spelen! Wow wat zijn de babies lief, echt zo klein en schattig. Daarnaast zijn er nog 4 peuters die nog niet naar school gaan, waaronder een drieling :) Op donderdag heb ik een middag ICT les gegeven aan klas 1 met de tablet die ik bij me heb. Eerst iedereen zijn naam laten typen en daarna was het tijd om spelletjes te spelen. Echt leuk om te zien hoe snel de kinderen leren op de tablet. In het gastgezin is Temple Run ook een groot succes! Als de oudere kinderen uit school terug zijn, gaan we soms basketballen. Elke zaterdag is er een training dus het is geen doen voor mij, maar wel heel leuk :) Na een kwartiertje spelen is er een liter water en ventilator nodig om af te koelen, het is nog steeds super warm in Ghana. Zaterdag heerlijk een dagje vrij, bij slapen, wassen en inpakken voor een weekje reizen naar de kust. Op zondag vertrokken we naar Takaradi met de trotro en vanuit daar met de taxi naar Busua. Wauw wat is de kust van Ghana mooi, en relaxen = Busua. We sliepen direct aan het strand in de traditionele hutjes, heel erg fijn om hier wakker te worden. Om half 8 's ochtends in de zee zwemmen is geen probleem :) Daarna ontbijt besteld met de vraag of er ook sinaasappelsap was. De vrouw kwam terug met het antwoord dat er geen sinaasappels rijp waren, dus geen sinaasappelsap. Echt hoe simpel kan het gewoon soms zijn, heel fijn vind ik dat. 's Middags hadden we surflessen, echt fijn om een soort van te sporten zonder dat het te heet is. Ik denk wel dat ik nog een paar lessen nodig heb, voordat ik echt goed kan blijven staan.. We aten bij Black Agel, een man waar we de vorige avond kampvuur hadden gehad. Een echte rasta man, met een joint van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. We kregen een rondleiding over zijn land, wauw die uitzichten! Het was zo gezellig, dat we 's avonds nog terug zijn gegaan voor drum/trommel lessen :) Dinsdagochtend werd ik na veel vlechtjes, nog meer nephaar, en 5 uur later een echte Ghanese vrouw. Het is even wennen deze haarstyle, strak gevlochten en het is erg zwaar op je hoofd. Maar het is wel heel leuk om eens te proberen. 's Middags gingen we naar het fort waar in Busua de slaven werden getransporteerd. Dit was toch wel even iets anders.. Heftig om in de kamers te staan waar slaven gezeten hebben en te horen hoe lang dit heeft geduurd. Woensdag vertrok ik samen met een andere vrijwilliger naar Cape Coast. Het Cape Coast Castle bezocht, erg indrukwekkend. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe mensen elkaar zo kunnen behandelen. Donderdag gingen we naar Kakum national park, een park waar het laatste stukje regenwoud is in Ghana. We hebben door de toppen gelopen, wauw wat een mooi uitzicht. Daarna was het tijd om te shoppen, gisteren was het alleen onderhandelen, vandaag tijd om te kopen! Met goed gevulde tassen kwamen we weer in onze kamer :) 's Avonds spraken we af met een schilder, waar we iets gekocht hadden bij een 'bar' met uitzicht op zee, palmwijn en een wietluchtje. Vrijdag zat de trip er helaas weer op, na 2 Ghanese uurtjes vertrok de bus op naar Bekwai. Zaterdag had ik met 3 andere vrijwilligers afgesproken in Kumasi. We bezochten een Kente weverij, de lokale traditionele stof. Wauw wat een werk om dit te maken. Helaas dat het internet hier niet op topsnelheid is, anders had ik zeker wat foto's geplaatst. Daarna zijn we naar het museum van de Ashanti koning geweest en was de dag alweer om. Had ik al gezegd dat de tijd hier zo snel gaat, en iets doen soms zo lang duurt?! Zondag eerst weer naar de kerk met het gastgezin, een hele happening. Kleren worden gestreken, make up op, hakschoenen aan haha. Daarna door naar de markt om pannenkoeken spullen te kopen :) 's Avonds de kip gegeten die al een dag aan een touwtje rondliep in de gang.. Maandag ben ik weer begonnen in het weeshuis, heel leuk om terug te zijn! Bij het eten zag ik dat een kindje er niet was, ik vragen hoe dat zit. Blijkt dat zijn vader en oma hem opgehaald hebben. Wow dat voelt wel even raar, als kinderen 2 jaar zijn mogen ze weer terug naar huis met goedkeuring van het department van social welfare. Ook waren drie mannen uit NL op bezoek die het weeshuis ondersteunen, erg leuk om hun visie over het weeshuis te horen. Daarnaast was er nog een Nederlandse vrouw die hier elke maand een week is als accountant. Misschien kan ik met mijn opleiding zorgmanagement de komende 5 weken nog iets toevoegen, later meer! Gisteravond pannenkoeken gebakken zonder licht, er is niet voldoende stroom voor heel Ghana, dus daarom is er soms geen electriciteit.. Lekker gegeten en daarna kan ik zoals altijd ook weer heerlijk slapen! Tot volgende week :) liefs Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hoi! Vanaf 5 september ben ik in Ghana om vrijwilligerswerk te doen bij 2 projecten, een weeshuis en in een ziekenhuis. Ik ga proberen hier af en toe een paar foto's en verhalen te plaatsen :) Groetjes Nienke

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 4526

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 01 December 2015

Ghana!

Landen bezocht: