Bijzonder! - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu Bijzonder! - Reisverslag uit Kyanshiogo, Ghana van Nienke Straaten - WaarBenJij.nu

Bijzonder!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

01 Januari 1970 | Ghana, Kyanshiogo

Alweer 2 weken in Ghana en alles gaat goed! Deze week op zn Ghanees begonnen, wachten op maandag en nog een paar uur op dinsdag, soms met een lichte frustratie. Maar woensdagochtend kon ik beginnen met werken in het ziekenhuis op de Out Patient Department. Eerst een korte rondleiding op de OPD, wow wat zijn er veel patienten! Veel zitten te wachten voor de registratie of op de dokter. Daarna met zuster Opelia mee om de consultatierooms te voorzien van naalden, watjes etc. Als laatst kwamen we bij de ruimte waar alle patienten geregistreerd worden, van baby tot spoedgevallen. Iedere patient moet eerst een folder hebben, die geregistreerd wordt in het grote boek. Daarna wordt de patient geroepen om te wegen en bloeddruk te meten.Bij kleine kindjes wordt de temperatuur gemeten ipv de bloeddruk. Dit proces gaat op zn Ghanees, echte spoedgevallen heb ik dan ook nog niet gezien. Woensdagmiddag werden we (2 NL vrijwilligers/ huisgenoten en ik) opgehaald door de huisbaas om naar het stadion van Tamale te gaan. Dit stadion is gebouwd voor de Africa Cup, wauw wat is het groot en modern! Toen we binnenkwamen was een voetbalwedstrijd bezig, best wel gek om gewoon naast het veld te kunnen staan terwijl de wedstrijd bezig was. Na de wedstrijd moesten we er zelf aan geloven, wandelen over de hardloopbaan en aerobics. Erg leuk om te zien en te doen!
Waar ik op woensdag vooral toekeek in het ziekenhuis, kon ik op donderdag zelf aan het werk: van ongeveer 200 patienten naam, adres, leeftijd en verzekering opgeschreven. Ondertussen een huwelijksaanzoek (de stand staat nu op 10/15?) en veel gelachen met de andere zusters en verplegers, uiteindelijk na veel discussie kreeg ik de namen Deshini Pumaya (betekenis: heb geduld). Na een leuke werkdag snel naar huis, want 2 vrijwilligers van Kumasi waren al aangekomen. Vrijdagochtend zijn we met zn 5en naar Mole National Park gegaan voor het weekend. Terwijl we opzoek waren naar de goede trotro(busje) zagen we onder in een bus bijzondere bagage liggen. Veetransport in Ghana: je neemt een koe, knoopt een touw om de poten en hals en stopt hem onder in de bus naast de rest van de bagage.. Terwijl we in onze trotro zaten, werden er nog zaken met groenten/zaden op het dag geknoopt. Dan ben je op het punt, dit busje kan niet meer spullen en mensen houden, maar toch weten ze ook nog 2 scooters/motors op het dak te binden. Heel bijzonder allemaal! Na een paar uur rijden aangekomen in het park, heel erg mooi! Terwijl we buiten zaten bij onze kamer kwamen 3 apen aangelopen, zo leuk, tot dat 1 van de apen onze kamer binnen ging. Hij kwam naar buiten met ons brood en nootjes, piew we waren al lang blij dat de rest er nog was.. 's Middags een jeepsafari gemaakt, echt super vet in een jeep door de bush bush van Afrika. Veel dieren gezien onderweg, maar de olifant was toch wel het hoogtepunt! S avonds kwam de 2e groep aan, vrijwilligers waarmee ik de introductie had gehad. Echt leuk om iedereen weer te zien. In totaal een groep van 10, heel gezellig! Zaterdag weer in de jeep en opnieuw olifanten gezien. 's Middags lekker gezwommen, genoten van het uitzicht en frietjes gegeten, heerlijk. Ook kregen we opnieuw bezoek van een aap, de koekjes moesten er deze keer aan geloven. Hoe hij binnen is gekomen, is een raadsel want de deuren waren dicht. Zondagochtend op tijd weer terug naar Tamale, moe maar een super leuk weekend! De tijd vliegt!

• 22 September 2015 - 09:02

Manon - Activity Int.:

Wauw, wat een belevenissen zeg!! Supergaaf, enorm leuk om te lezen. Blijf lekker genieten!
    Groetjes uit NL, Manon - Activity International